۱۴۰۲ بهمن ۲۸, شنبه

معرفی یو پی اس آفلاین و لاین اینتراکتیو

یو پی اس (منبع تغذیه بدون وقفه) دستگاهی است که در زمان قطع برق، برق مورد نیاز تجهیزات را به طور موقت تامین می کند. البته این اصلی ترین کاربرد یو پی اس است. یو پی اس ها در انواع مختلفی مانند آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو تولید می شوند و هر کدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

در این متن به معرفی یو پی اس های آفلاین و لاین اینتراکتیو و کاربردهای متعدد آنها می پردازیم.

یو پی اس آفلاین

یو پی اس آفلاین ساده ترین تکنولوژی را نسبت به انواع دیگر یو پی اس دارد. اصولا یوپی اس آفلاین فقط به عنوان یک منبع پشتیبان استفاده می شود که در زمان قطع برق در مدت زمان بسیار کمی، انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری ها را در اختیار تجهیزات قرار می دهد و مانع توقف کار دستگاه ها می شود.

نحوه عملکرد

در زمان اتصال برق، انرژی ورودی مستقیما به تجهیزات متصل می شود و هم باتری ها و هم دستگاه های متصل به یو پی اس را تغذیه می کند. در زمان قطع برق، تجهیزات مستقیما از باتری تغذیه می شوند. البته جریان مستقیم باتری ها توسط اینورتر به جریان متناوب تبدیل می شود تا برای دستگاه ها قابل استفاده باشد.

مزایای یوپی اس آفلاین

قیمت مناسب و ابعاد کوچک از مزایای این نوع یو پی اس است. این نوع یو پی اس برای مصارف خانگی و اداری و تجهیزات کم مصرف بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

معایب UPS آفلاین

یو پی اس آفلاین هیچ قابلیت حفاظتی ندارد و قدرت تصحیح نوسانات ورودی را ندارد. همچنین زمان سوئیچینگ بین برق شهر و باتری ها چند میلی ثانیه است و برای تجهیزات حساس مناسب نیست.

این نوع یو پی اس اصولا از نوع باتری داخلی است و برای تامین بک آپ تایم تجهیزات بسیار محدودیت دارد.

یو پی اس لاین اینتراکتیو

این یو پی اس‌ها تکنولوژی بالاتری نسبت به انواع آفلاین دارند. حتی بعضی از انواع UPS لاین اینتراکتیو دارای موج خروجی سینوسی هستند که برای تجهیزات حساس مناسب هستند.

نحوه عملکرد

این نوع یو پی اس ها هم مانند انواع آفلاین، در زمان قطع جریان برق، برق تجهیزات را از طریق باتری ها فراهم می کنند. اما در زمان اتصال جریان و در صورت نوسانات ولتاژ، انواع یوپی اس لاین اینتراکتیو می توانند توسط ترانسفورمر، ولتاژ را در بازه محدودی تثبیت کنند. این قابلیت باعث می شود تا این نوع یو پی اس برای تجهیزات بیشتری که به نوسانات ولتاژ حساسیت کمی دارند، کاربرد داشته باشد.

مزایای یوپی اس لاین اینتراکتیو

در حالت عادی، ولتاژ برق ورودی توسط ترانسفورمر تصحیح می شود و آسیب کمتری به تجهیزات وارد می شود. همچنین بعضی از انواع UPS لاین‌اینتراکتیو از نوع باتری اکسترنال هستند که قابلیت افزایش مدت زمان برق دهی برای تجهیزات را فراهم می‌کنند.

باتری یوپی اس

باتری یو پی اس بخش اساسی برای عملکرد یو پی اس است. بیشتر انواع یو پی اس بدون باتری کار نمی کنند. ولتاژ هر باتری 12 ولت است و ولتاژ DC یو پی اس، تعداد باتری های آن را مشخص می کند.

باتری های یوپی اس اصولا از نوع SLA و VRLA هستند تا خطر انفجار نداشته باشند. همچنین این نوع باتری ها برای بسیاری دیگر از تجهیزات الکتریکی که نیازمند باتری هستند، مناسب هستند.

خرید باتری برای یو پی اس‌ های لاین اینتراکتیو باتری بیرونی، باید جداگانهو با رعایت نکات ضروری انجام شود.

کاربردهای یو پی اس های آفلاین و لاین اینتراکتیو

یوپی اس های لاین اینتراکتیو و آفلاین با در نظر گرفتن توان و باتری، برای تجهیزات مختلفی کاربرد دارند و نیاز به خرید یوپی اس آنلاین و پرداخت هزینه بیشتر نیست. در این بخش به مهمترین کاربردهای این دو نوع یو پی اس اشاره می کنیم.

کامپیوترها و تجهیزات اداری

دربخش های اداری از تجهیزات متنوعی مثل مودم، لپ تاپ، دستگاه POS، VoIP، و انواع مختلف تجهیزات استفاده می شود. این تجهیزات معمولا پرمصرف نیستند ولی در صورت قطع برق از کار می افتند و کارها به تعویق می افتند. باید در زمان قطع برق به کمک یو پی اس بتوان از آنها استفاده کرد. محافظت از اطلاعات و داده ها، جلوگیری از آسیب به سخت افزارها در اثر نوسانات و تضمین عملکرد بدون وقفه کامپیوترها و تجهیزات دیجیتال از مزایای استفاده از یو پی اس line-interactive   برای تجهیزات اداری است.

سیستم های امنیتی

استفاده از یو پی اس برای عملکرد بدون وقفه دوربین های مداربسته و سیستم های هشدار باعث حفظ امنیت و حفاظت از اماکن و باعث جلوگیری از وقفه در فعالیت های امنیتی می شود.

جمع بندی

یو پی اس های کم توان اگرچه کاربرد گسترده ای ندارند ولی راهکار مفیدی برای تجهیزات کم مصرف در ادارات و منازل هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کاربرد باتری برای وسایل نقلیه برقی

  وسایل نقلیه برقی اصولا به عنوان تنها منبع تامین انرژی به باتری هایشان متکی هستند. در برخی از تجهیزات نقلیه برقی، نوعی سوخت جایگزین به عنوا...