۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

یو پی اس – یوپی اس – UPS چیست؟

یو پی اس یک منبع تغذیه برق اضطراری است. UPS یک دستگاه پشتیبان برای مواقع قطع برق است. یوپی اس خلاصه ی Uninterruptible Power Supply است که به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. وقتی برق قطع باشد، از طریق باتری ها، انرژی و برق مورد نیاز دستگاهها را فراهم میکند. وقتی برق باشد، باتری ها شارژ می شوند تا دوباره استفاده شوند. حتما هنگام خرید یو پی اس به قابلیت ها و عملکرد آنها توجه کنید.

عملکرد یو پی اس

همه انواع یو پی اس یک کاربرد عمومی دارند که بیشتر با این کاربردشان معروف هستند. وقتی برق قطع باشد، انرژی ذخیره شده در باتری ها در اختیار دستگاههای متصل به یوپی اس قرار میگیرد تا کارشان را ادامه دهند. حتی یو پی اس های آفلاین با توان کم هم این قابلیت را دارند. اما بعضی از یو پی اس ها یک کاربرد خیلی مهم دارند. یوپی اس های آنلاین، می توانند در برابر هر مشکل و اختلالی در جریات برق از دستگاهها و تجهیزات حساس محافظت کنند. چون یو پی اس بین منبع جریان برق و دستگاهها قرار دارند، می تواند با انجام تبدیل دوگانه برق تمییز در اختیار دستگاهها و لوازم برقی حساس قرار دهد. یو پی اس بهراد با قابلیت های بالایی که دارد، از تجهیزات پشتیبانی و محافظت می کند.

بخش‌های اصلی یو پی اس

انواع یو پی اس آفلاین، لاین اینتراکتیو و آنلاین، بخشهای مهمی دارند که عملکرد آنها را مشخص می کند. یو پی اس هم مانند سایر تجهیزات الکترونیکی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر قطعه عملکرد ویژه ای دارد و کاربرد متفاوتی دارد. عملکرد قطعات الکترونیکی یو پی اس نیز در کنار هم باعث می شود تا یو پی اس کارایی مناسب و درستی داشته باشد. در صورتی که تنها یکی از این بخش‌ها به درستی عمل نکند، عملکرد کل سیستم یو پی اس دچار اختلال می‌شود و یوپی اس از کار می افتد. اطلاع از بخش های مختلف یو پی اس به شناخت عملکرد آن کمک می کند. بهتر است اطلاعات اولیه ای از بخشهای مختلف یو پی اس و قطعات تشکیل دهنده آن داشته باشید تا بهتر از دستگاه یو پی اس خود استفاده کنید.

4 بخش اصلی یو پی اس عبارتند از:

·         رکتیفایر

·         اینورتر

·         باتری

·         سوییچ بای‌پس

عملکرد هر کدام از این بخش‌ها را دز قسمت بعد بررسی می کنیم.

رکتیفایر Rectifier

رکتیفایر یا یکسو کننده چند تقش مهم در عملکرد یو پی اس ایفا می‌کند. اولین کاری که رکتیفایر انجام می‌دهد، تبدیل جریان متناوب  ACورودی را  به جریان مستقیم یا DC برای تغذیه باتری ها تبدیل می‌کند. عملکرد کلیدی دیگر رکتیفایر شارژ باتری‌های یو پی اس است. همچنین برق خروجی DC از یکسوکننده به اینورتر نیز می‌رسد.

قابلیت دیگر یکسوکننده‌های دستگاه‌های یو پی اس، این است که می‌توانند ولتاژ ورودی گسترده‌ای را از ورودی بپذیرند. این ویژگی نشان می‌دهد که سیستم توانایی کنترل بار اضافی و نوسانات را بدون نیاز به درگیر شدن باتری‌ ها دارد.

اینورتر inverter

اینورترها برعکس رکتیفایر عمل می‌کنند. یعنی با تبدیل مجدد جریان DC به AC نه تنها انرژی تولید شده توسط باتری ها را به بارهای خروجی می رساند، بلکه با تغییر جریان مستقیم به جریان متناوبAC بار بحرانی را تغذیه می کند.

این فرآیند تبدیل دوگانه هر گونه نوسان، جهش ولتاژ و نویز الکتریکی را تمییز می‌کند و از تجهیزات حساس محافظت میکند.. با این کار خروجی نهایی به شکل موج سینوسی خالص است.

باتری یو پی اس

از طریق انرژی ذخیره شده در باتری ها در زمان اتصال جریان برق، از تجهیزات در زمان قطع برق پشتیبانی می شود. باتری ها وظیفه تامین برق اضطراری در هنگام قطعی برق را به عهده دارند. یکسوکننده یا شارژر جداگانه باعث شارژ مداوم باتری ها می شود. یو پی اس باتری داخلی و یو پی اس باتری خارجی تفاوتهایی از نظر ساختار با هم دارند. ولتاژ DC در دستگاه  UPS نشان میدهد که چند عدد باتری را می توان به یو پی اس وصل کرد. باتری یو پی اس میزان ظرفیت و آمپر ساعت متفاوتی دارند که بر اساس میزان مدت زمان موردنظر برای پشتیبانی از تجهیزات می توان انتخاب کرد.

دستگاه‌های یو پی اس با توان کمتر و نوع  آفلاین اکثرا باتری داخلی هستند. در حالی که برای دستگاه‌هایی با قدرت بیشتر که از یو پی اس های توان بالا برای آنها استفاده می شود، اغلب از باتری‌های خارجی استفاده می‌شود.

سوییچ بای‌پس

سوییچ بای پس یک قطعه‌ی محافظ است که در زمان بروز نقص در کار سیستم یو پی اس وارد عمل می شود. در صورت بروز خطا در یو پی اس، سوییچ به طور خودکار بار را به منبع تغذیه متصل می کند و یکسو کننده، باتری ها و اینورتر را از مدار خارج میکند.

وقتی بارهای خروجی مستقیم به برق شهر متصل می شوند، دیگر تبدیل دوگانه در یو پی اس اتفاق نمی افتد و برق تمییز نمی شود ولی باعث می شود تا در زمان تعمیر یو پی اس، تجهیزات متصل به یو پی اس آسیب نبینند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کاربرد باتری برای وسایل نقلیه برقی

  وسایل نقلیه برقی اصولا به عنوان تنها منبع تامین انرژی به باتری هایشان متکی هستند. در برخی از تجهیزات نقلیه برقی، نوعی سوخت جایگزین به عنوا...